San Francisco dag 3 en 4! - Reisverslag uit Parkdale, Australië van Merel Steenbergen - WaarBenJij.nu San Francisco dag 3 en 4! - Reisverslag uit Parkdale, Australië van Merel Steenbergen - WaarBenJij.nu

San Francisco dag 3 en 4!

Door: Merel van Steenbergen

Blijf op de hoogte en volg Merel

17 Maart 2014 | Australië, Parkdale

De laatste twee dagen in San Francisco hadden we ook weer heerlijk weer. Donderdag begon de dag weer met een duurloop door het park. Na het park zijn we weer de stad ingegaan en zijn we richting Fisherman’s Wharf gelopen om daar heerlijke viscocktails voor de lunch te kopen. Deze hebben we aan het water in gezelschap van de zeeleeuwen opgegeten. Vooral de krab is populair, maar ik moet zeggen dat ik betere op heb. Na de lunch zijn we aan boord van de boot gegaan en deze voerdden ons naar Alcatraz eiland. Dit is een beruchte gevangenis en sommigen herkennen de naam misschien wel aangezien er twee films over gemaakt zijn: “Escape from Alcatraz” en “the Rock.” Eind 1800 was het eiland een militaire basis, daarna een militaire gevangenis en uiteindelijk een federale gevangenis waar de meest beruchte criminelen uit die tijd gevangen hebben gezeten. In 1963 werd de gevangenis gesloten wegens te hoge kosten en slecht onderhoud van het gebouw. We hebben een interessante audiotour gedaan die ons langs de cellen in de gevangenis leidden. Het interessante aan de audio tour was dat voormalige gevangenen over hun ervaringen vertelden. Het eiland is ook nog een tijdje bezet geweest door “Native Americans” in de jaren 60, zij protesteerden tegen het inpikken van hun land. Het eiland had ook een prachtig uitzicht over de stad en de Golden Gate Bridge. ’s Avonds hebben we authentiek Chinees gegeten in Chinatown, toch maar geen varkensneuzen genomen. De Chinees in San Francisco is wel even andere koek na de Chinees in Boskoop. Ietsjes betere kwaliteit moet ik zeggen.
Vrijdagochtend zijn we eerst door de vader van Julia naar de atletiekbaan gebracht. Het is echt niet te geloven hoe gastvrij deze mensen waren. Nu vonden ze het volgens mij echt heel gezellig dat wij er waren en het jammer toen we uiteindelijk ook weer weggingen. Ze zouden een “bed and breakfast” moeten beginnen. Na de training zijn we met de bus naar de Golden Gate Bridge gegaan, want je kan eigenlijk niet zeggen dat je in San Francisco ben geweest zonder deze brug gezien te hebben. Een iets luguber feit is dat de brug bekent staat om de vele zelfmoorden. Het heeft het record aantal zelfmoorden van alle gebouwen in de wereld. Na de brug hebben we de rest van de dag door Golden Gate Park rondgeslenterd. Hier barstte het van de hippies. Wat een leven hebben die mensen. Ze zitten maar een beetje met elkaar in groepjes te zitten. Echt een spannend leven lijkt het mij niet. En echt schoon ook niet. ’s Avonds hebben we bij een authentiek Vietnamees restaurant gegeten, maar dat was de eerste keer dat het eten tegenviel. Ik had een gerecht met verschillende soorten vis, maar wat ik precies naar binnen zat te werken was moeilijk te zeggen en echt lekker was het niet. Witte flubbers waren het min of meer.
De volgende dag moesten we alweer om 5 uur ’s ochtend uit ons bed en waren we om 9 uur alweer terug in Portland. San Francisco was ontzettend leuk. De stad is vooral bijzonder vanwege al het water en het feit dat het in een baai ligt. Daarnaast is de stad ook heel interessant omdat er zoveel variatie in de districten is. Elk gedeelte is uniek. Volgende week zaterdag loop ik weer een 3000m wedstrijd en dan twee weken daarna de 10km in Stanford!

• 17 Maart 2014 - 14:26

Tineke:

Hallo Merel, Je bent nu wel echt bezig met je afscheidstoer. Leuk om te lezen en fijn dat je weer wedstrijden kan doen. Luister wel goed naar je lijf want geluk en ongeluk kun je ook wel een beetje beinvloeden. Veel succes met de laatste lootjes en vleel plezier met je eigen familie bij je afstuderen. Goed om te horen dat je bent toegelaten op je masteropleiding. Tot ziens in Nederland.
    Tineke